Един от най-сериозните пазари на баварците е този в Северна Америка. Това е и причината там в Южна Каролайна да се правят вече любимите на янките кросовъри BMW X5 и BMW X6. Това е и причината и новото BMW X3 да получи "зелена карта", премествайки се при батковците зад океана. Освен наличните мощности в Щатите има и още една повече от сериозна причина - от направените досега Х3-ки от първото поколение повече от четвъртината са намерили доволни собственици в Северна Америка. За да няма проблеми в производството и на трите модела едновременно, е направена модернизация за която са вложени $750 милиона и заводът е вече с капацитет от 240 000 коли годишно.
Следвайки старата вече традиция, новият кросовър на баварците е попораснал - с 83 мм на дължина и с 38 мм на широчина, догонвайки по размер BMW X5 от първото поколение. Независимо от геометрията, новото BMW X3 не изглежда голямо, размерите му донякъде се крият от релефните издатини в страните на колата. Новото X3 по габарити вече е точно в средата между X1 и X5, но по стил е по-близък до "единицата".
Нарастването на размерите се е отразило най-вече вътре в автомобила. При старото поколение отзад не беше особено широко, багажникът също не беше от най-прекрасните по обем. При новото поколение баварците са научили урока - мястото за багаж е вече 550 литра - със 100 литра повече отколкото при МВ GLK и с 10 литра от Audi Q5. Е, последният конкурент предлага и регулировка на задните седалки, нещо, което засега отсъства при всъдеходната средна баварка.
Американците, пък и не само те, обичат леснотата - колата се отваря и запалва дори без да се извади ключа от джоба. Налице е и система старт-стоп, но до стартовия бутон има ключ за изключването й. Първоначално малко обърква работата на тази система - при спиране моторът спира незабавно и тръгва при пускане на спирачката. Малко смущава това тръгване на кръстовка при спрял мотор, но затова навярно е и бутонът за изключването.
В интериора са използвани напълно логично елементи от новите модели на BMW пета серия - нормалните и "Х"-кса. За предните пътници има пълен комплект регулировки - лумбална и странична с електрозадвижване са на разположение и за пътника. Приятни и много информативни прибори, любимият ми проектор на показанията на предното стъкло, цветен дисплей с размер 8,8 инча, познатото лостче на предавателната кутия, високия централен тунел, завъртяната към водача централна конзола, спортен волан - всичко е в стила на традицията на спортните баварки. Осемстепенният автоматик работи перфектно, реакцията на газта е повече от точна, спирачките перфектни.
Най-приятен за каране, естествено, е и най-мощният вариант - "шестака" BMW X3 xDrive 35i. Трилитровият мотор с принудително пълнене и мощност 306 к.с. изстрелва двутонния автомобил от място до 100 км/ч за 5,7 сек. - може би най-добър показател в класа. В същото време колата все пак е и със задвижване на четирите колела - в оф-роуд условия може да се ползва електронната асистенция за спускане, като скоростта се задава от водача с помощта на круз-контрола. За тези, които не са чак толкова екстремни в избора си, на разположение са още атмосферен бензинов "шестак" с мощност 258 к.с. и двулитров турбодизел 184 к.с.
По време на теста имаше оф-роуд участък, който всъщност можеше да се вземе без проблем от нормален автомобил, дори организаторите ни предупредиха да внимава из тесните серпантини, че насреща може да излезе автобус. Така истинските оф-роуд качества на колата не останаха докрай проверени, но тя явно има сериозна заявка в тази посока. Независимо, че отсъства твърд блокаж на диференциалите и демултипликатор, просветът на колата от 212 мм - с 12 мм повече, отколкото при предишното поколение и равното дъно, подсказват, че няма да има проблем със закачване на пън, а в същото време гладкото дъно си е плюс в аеродинамиката при по-високите скорости.
С бутоните на централния тунел може да се избере един от трите режима на движение - Normal, Sport или Sport+. Колкото по-спортен е режимът, толкова по-остра е реакцията на мотора спрямо натискането на газта, променят се начина на работа на автоматика, както и на окачването и кормилното управление. Возенето става по-твърдо, намалява се силата на
електроасистенцията на волана, системата за стабилизация става по-либерална. Като опция се предлага система с регулируема твърдост на амортисьорите.
В режимите Sport и Sport+ автомобилът по-добре се държи за пътя в сравнение с предишния модел, има подобрена управляемост, заради по-малките накланяния встрани на купето и заради по-точния "отговор" на волана. Работата с него е по-лека, особено при паркиране, системата Active Steering дава възможност за пълно завъртане от край до край за само 2,2 оборота, с нарастването на скоростта предавателното съотношение на кормилния механизъм също нараства, което подобрява стабилността при движение направо при високи скорости. Е, затова трябва да се доплаща като опция - в базовия вариант кормилният механизъм е с постоянно предавателно отношение.
Баварците са известни с почти маниакалната си страст към системите за безопасност през последните десетилетия. В комплекса на колата има нещо ново - Performance Control, система, която подпомага влизането в завой чрез задържане със спирачката на вътрешното към завоя задно колело. Тя е електронна, напълно синхронизирана с работата на пълноприводната трансмисия xDrive. Променено е обаче базовото разпределение на въртящия момент през многодисковия съединител с електронно управление. Преди той стандартно се делеше отпред - отзад в пропорция 40:60, сега съотношението е 30:70, което дава на колата по-ярко изразен характер на машина със задно задвижване.