37.9 км преди финала на четвъртия кръг от шампионата по рали на България, предвижданата в интрига в Твърдишкия балкан с двубоя Димитър Илиев (Виваком, Шкода Фабия S2000) и Крум Дончев (Глобул Рали Тим, Форд Фиеста R5) вече има промяна. След като шуменецът Мартин Сурилов държеше второто място след третата отсечка (Девина1, 12.83 км), пилотът на клуба Стари столици спечели следващата скоростна отсечка (преднина от 2.1 секунди пред Илиев) и увеличи аванса си пред Дончев с повече от 63 секунди.
Така Сурилов измести трикратният победител в Твърдица от мястото в двубоя с лидера и преди последната част от ралито е на 20.3 секунди зад Илиев. Тази преднина е както достатъчно комфортна Шкода-та на Илиев да завърши с първа победа в градчето, така и е прекалено крехка и лесно може да бъде загубена при едно завъртане на пътя или спукана гума.
Така нажеженото в буквалния смисъл на думата състезание ще има направя кипящ финал с вторите преминавания на Чумерна (6.6 км), Девина (12.83 км) и последната отсечка Предела (18.40 км). Но и тази интрига остана жива само до втория километър на етапа, където шуменците са спрели заради повреда на автомобила. За тях това е второто поредно отпадане на екипажа в две поредни състезания. Така при разлика от 1:33.6 минути авантаж на Илиев пред Дончев и 32 състезателни километра до финала на състезанието в 16.33 часа първата победа за Илиев/Янакиев в това състезание вече изглежда много близка.
"Направо лудо състезание", каза Димитър Илиев на почивката в Твърдица и преди механиците му от тима да започнат обслужването на автомобила му. "Много разнородни и много технични скоростни етапи, страхотна жега. Вероятно е най-тежкото състезание тази година."
В сервизния парк Илиев и Дончев продължават да обсъждат новия етап Елена - Твърдица, през който двамата карат за първи път в кариерата си. За последно тази отсечка е била част от рали Албена преди 23 години и единственият пилот в колоната, който помни нейния макадамов вариант е Павел Славов. Точно както по онези времена, Славов сега се пусна в ралито със същата червена Лада Самара, с която се е състезавал и през 90-те години.
"За да бъдем точни този автомобил се кара трудно, а за да е ясно за какво става дума, ще припомня че това е единствената кола, която няма хидравлика и да се състезаваш с нея в такава жега си е истински подвиг." "При монтажа на автовобила са забравени едни тапи, които запушват входове между отсека на двигателя и купето, така че нагорещеният въздух от двигателя влизаше направо при нас", обясни Крум Дончев.
"Каква е температурата в купето? Със сигурност е била много над 30 градуса. Като добавка в последните 5 км нямахме никакви спирачки, педалът просто не реагираше." Дончев изглежда така, сякаш не се е състезавал с автомобил, а е правил маратонско бягане нагоре по наклоните на отсечката Елена-Твърдица. "Много сме доволни от третото място в генералното класиране тук", заяви Тихомир Стратиев (Марина Моторспорт, Ситроен С2 R2 Макс), който на най-дългата скоростна отсечка в цялото българско първенство завършва на 34 секунди от отпадналия по-късно Сурилов.
От състезанието отпаднаха Дилян Станков/Младен Карчев (Булсим, Ситроен Саксо), които станаха единственият екипаж, напуснал тежкото трасе през превала на балканското било. На 400 метра от старта на отсечката те излитат от пътя, като единствените поражения са по автомобила им. Най-добре класиралия се за момента екипаж в класа на автомобилите с две задвижващи колела е тандемът на Марина Моторспорт Тихомир Стратиев/Добрин Борисов. За момента те са на третата позиция един етап преди финала - на 3:20.6 минути зад Димитър Илиев/Янаки Янакиев.