От Леонид Селиктар
Спомням си, че едно от първите неща, които ми направиха впечатление по време на теста на новото, трето поколение, на Renault Laguna, беше че интериорът на този автомобил не миришеше. Бих могъл да използвам и определение, като “планински въздух”, но и в него все пак има “примеси”- на бор, мъх, мокра почва и други. Новата Laguna просто не миришеше. А това е изключително рядко срещано “явление” при новите автомобили.
Освежената версия на Laguna, която предстои да дебютира на родния ни пазар през януари, “страда” от същата “болест”. А ако трябва, а то си трябва, да продължим сравнението между двата автомобила, Фаза 2, както определят от Renault обновената версия на модела, идва с всички познати и високо оценени от потребителите параметри. Автомобилът е все така просторен, все така стилен, все така икономичен и в състояние да отговори на изключително широк диапазон потребителски нужди.
Основните промени, които се наблюдават при Laguna, са продиктувани от обратната връзка с потребителите, на която от Renault държат изключително много. Както споделиха от френската компания по време на официалното представяне на модела, най-сериозните критики към автомобила са били към неговата предна част и в частност това, че тя не е особено вълнуваща. Истина.
Една от малкото слаби черти на актуалната, пък било то и по-малко от месец, Laguna е тази, че тя не е сред най- спортно изглеждащите коли на френския гигант. Но пък едва ли има някой разумен човек, който би заявил това след като покара известно време dCi версията на модела със 150 или пък тази със 180 конски сили (за съжаление няма да се предлага на родния пазар). Просто няма повече какво да се желае, в разумните измерения на “желанието”.
Въпреки определено динамичното си поведение на пътя, от Renault са се съобразили с потребителското впечатление, и освежената Laguna вече може да се похвали с наистина по-спортна предница. В комбинация с новите, специално акцентирани с тъмно матово покритие, джанти, положението става доста по-хардкор.
Поведението на пътя на обновенета Laguna е пренесено на ново, по- високо ниво, благодарение на увеличената гама двигатели и нива на оборудване, при които може да бъде интегрирана интелигентната система за управление на четирите колела 4Control.
Как точно работи системата 4Control, най-добре са си го написали от Renault:
“При скорости, по-ниски от 60 км/ч, задните колела завиват в посока, обратна на завиването на предните, с ъгъл до 3,5 градуса. В тази ситуация, шасито 4Control осигурява две важни предимства: по-малък радиус на завой за по-лесно маневриране и по-малък ъгъл на завиване на волана, благодарение на по-ниското предавателно число и точно настроеното управление.
Новото Renault Laguna с шаси 4Control и четири завиващи колела има с 10% по-малък радиус на завой в сравнение с версията с две завиващи колела, т. е. едва 10,80 метра с 17-цолови колела – същото постижение като на Renault Clio – а при версията с две завиващи колела това постижение е 12,05 метра. Колкото е по-голям градусът на завиване на задните колела, толкова по-малък е радиусът на обратния завой. Подобрената маневреност винаги помага при паркиране или движение в натоварения градски трафик.
Кумулативният ефект от управлението на предните и задните колела означава, че за постигането на същия радиус при завой, вече е необходимо по-малко движение на волана. При новата Laguna с две завиващи колела ъгъл от 16 градуса на завъртането на волана осигурява завиване с 1 градус на предните колела, докато при версиите с шаси 4Control за постигането на същия резултат е необходимо завиване на волана на едва 13,5 градуса. И този показател става едва 12 градуса, когато задните колела са завити на максималните 3,5 градуса в посока, обратна на предните. Тъй като управлението вече е по-директно водачът няма нужда да върти толкова много волана, така че усещането за по-добра маневреност рязко се подобрява. В този случаи преодоляването на кръгови движения с няколко смени на посоката вече не са никакъв проблем, като същото важи и за заобикалянето на различни препятствия на пътя.
На висока скорост, автомобилът завива като на релси
При скорост по-висока от 60 км/ч, новата Laguna предлага още по-точно управление. Задните колела завиват едновременно в същата посока с предните и това дава по-добра стабилност на автомобила. При тази конфигурация автомобилът завива все едно върви по релси, като следва без затруднения кривата на завоя.
Системата 4Control с четири завиващи колела отчита центробежната сила, която се опитва да избута задницата на колата към външната част на завоя и това позволява увеличаването на скоростта, с която може да бъде преодолян безопасно завоя. Задната ос следва идеалната траектория в завоя, като задните колела завиват с по-малко от 2 градуса в по-голямата част от случаите, а резултатът е по-голяма стабилност и по-ефективно управление. Системата 4Control с четири завиващи колела осигурява по-добри динамични качества плюс повече сигурност за по-голямо удоволствие от шофирането.
Системата 4Control с четири завиващи колела осигурява по-високо ниво на сигурност и повече увереност у водача при избягването на препятствия на пътя. В критична ситуация, ъгълът на завиване на задните колела може да нарасне до 3,5 градуса.”
Ако горният цитат е бил малко труден за разбиране, то основният синтез, който е ясно различим зад волана, е следният: С 4Control получавате по-добра маневреност, по-висока устойчивост на пътя, по-добра реакция на подадена чрез волана команда, по-висока безопасност (активна) и не на последно място, по-високо удовлетворение от управлението.
Стига толкова техника... или пък не. По- скоро не.
Друга интересна новост при освежената Laguna е възможността за интегрирането на инфо-навигационната система TomTom Live с Google. Както всички знаем- “Чичо Гугъл знае всичко”, а благодарение на него и ние. В частност говорим за подаване на информация в почти реално време (закъснението е едва около 3 минути) за пътната обстановка, времето, нови пътни камери и други. Също така и за изключително полезната функция Google Search, която дава отговор на въпроси като “Вкусна пица наблизо?”, “Годежен пръстен, къде?”, “Ветеринар наоколо” и други, ежедневни питанки.
Толкова за техниката. Наистина. Просто следващия уикенд (образно казано, разбира се, ... колата идва през януари все пак), ако нямате какво да правите, отскочете до най-близкия дилър на Renault и “разцъкайте” свежата Laguna.
Когато го направите, ще разберете за обновената климатична инсталация на Laguna, предлагаща три режима на работа, автоматичната паркинг спирачка, круз контролът с ограничител на скоростта, системата за автоматично активиране на фаровете и чистачките на предното стъкло, аудио системата 3D Sound by Arkamys®, новите цветове, материали и по-качествените сглобки в интериора, по-ниски експлоатационни разходи за автомобила и други.