1. Novsport
  2. Формула 1
  3. Бърни Екълстоун: Днес болидът е по-сигурен от танк

Бърни Екълстоун: Днес болидът е по-сигурен от танк

През дългата си кариера по пистите Бърни Екълстоун е срещнал много пилоти, но към никой не се е отнасял така топло, както към Себастиан Фетел. На Гран при на Белгия журналисти от официалния сайт на шампионата взеха любопитно интервю, в което едновременно участваха търговският бос на Формула 1 и най-младият победител в историята на този спорт.

Бърни Екълстоун: Днес болидът е по-сигурен от танк

През дългата си кариера по пистите Бърни Екълстоун е срещнал много пилоти, но към никой не се е отнасял така топло, както към Себастиан Фетел. На Гран при на Белгия журналисти от официалния сайт на шампионата взеха любопитно интервю, в което едновременно участваха търговският бос на Формула 1 и най-младият победител в историята на този спорт.

Беседата премина в приповдигнато настроение. На въпроса откога се познават и кога за пръв път са си стиснали ръцете Екълстоун отговори шеговито: "Аз никога никому не подавам нищо - дори ръка (смях). Но ако трябва да съм сериозен - това беше в Турция през 2006". Фетел поясни, че за пръв път зърнал Бърни в Имола през 2006 г. в качеството на гост, а истинското запознанство станало в Турция. "Представиха ми го като

Мистър Формула 1, голям началник, голяма легенда
Формула 1 е Бърни, а Бърни е Формула 1". "В началото не знаех що за човек е Себастиан - разказа Екълстоун. - Обикновено обръщам внимание на пилотите, когато започнат да побеждават. Той ми напомня Кими Райконен, който също се пръкна отникъде и също имаше временен суперлиценз. Кими, Люис Хамилтън и Себастиан представляваха истинска напаст за останалите, защото бяха млади". Смята ли, че Себастиан правилно подписа с Red Bull за още 2 г.? "Да. Това е много професионален отбор и на Себастиан му е приятно да работи там, където всички го подкрепят". Не му ли трябва мениджър? "Защо трябва да дели с някого парите? Виж, ако реши да се жени, автоматично ще се появи и мениджър. Със Себастиан сме в отлични отношения и ако при него се появят някакви проблеми, винаги бих му помогнал". Вижда ли в него бъдещ световен шампион? "Естествено, дори се чудя как още не е станал. Ако бяха приели моята система с медалите, шансовете му щяха да бъдат още по-големи". Последва пикантен въпрос към 78-годишния баровец: "Бърни, ако можехте да се върнете в младостта си и отново да сте на 22 г., какво щяхте най-напред да предприемете?"

"Да си хвана 18-годишно гадже!"
(Смее се). Защо точно 18-годишна, любопитства Фетел. "А защо не? На моята възраст имам право понякога да мечтая. Моят съвет към теб е: прави това, което ти харесва, докато късметът е на твоя страна". "Аз не вярвам в късмета - отвърна Фетел. - Човек просто трябва да бъде в нужното време на точното място". "Себастиан, все пак понякога картите са в твоя полза, понякога - не. Спомни си ситуацията с Фелипе Маса миналата година: ако имаше мъничко късмет, той щеше да стане световен шампион вместо Люис".
Дали днес младите пилоти не заработват прекалено много пари? "Не, те получават толкова, колкото им предложат", отвърна Бърни. "Аз не участвам заради парите - откровеничи Фетел. - Само на 22 г. съм и мечтата ми за Формула 1 вече се осъществи. Това ме мотивира, а не парите. Е, както каза Бърни, ако ми предложат и пари, би било глупаво да откажа". Журналист попита Екълстоун: "Вие бяхте ли милионер на 22 г.?" "Не помня, беше доста отдавна. Помня само какво се случи вчера", засмя се баровецът и разкри, че се увлича по мотоспорта от 15 г. "Аз започнах с картинг - разказа Фетел. - Но мечтата ми беше Формула 1, защото там са най-добрите машини и най-добрите пилоти. По онова време това изглеждаше практически невъзможно. Дори когато постъпих във Формула BMW, Ф1 беше все още мираж. Мой герой беше Михаел Шумахер. Впрочем не вярвам, че Бърни на 15 г. е знаел, че автоспортът ще стане негова доживотна кауза."

"А ти защо не стана полицай или пожарникар?"
попита босът. "Моят път не беше толкова ясен, колкото смятат мнозина - сподели Фетел. - Първо започнах да играя футбол, но без особен успех. После се занимавах с тенис, но и от това нищо не излезе. Едва когато седнах зад волана на карта, разбрах истинското си поприще". "Човек или се ражда конкурентноспособен, или не - това е главното условие във всяко начинание", добави Бърни. После Себастиан се обърна към него: "А вие кога разбрахте, че вашето място е от другата страна на бокса?" "След авария. Няколко месеца в болницата гледах тавана и реших, че е по-добре да се заловя с бизнес". "Смятахте ли тогава, че машините трябва да отговорят на съвременните стандарти за безопасност?" "Разбира се - отвърна Бърни. - Днес болидът е по-безопасен и от танк". Запитаха Себастиан дали би могъл да изпълнява работата на Бърни ("Той би се справил", подхвърли Бърни). "Мисля, че неговата работа е по-сложна, отколкото изглежда отстрани. За мен Бърни е човекът легенда - изчетка го германецът. - Това, което е направил за Формула 1, е просто феноменално! Ф1 е не само един от най-популярните спортове в света, но и най-големият бизнес". Бърни допълни: "Немалко хора имат принос за този успех. В миналото тези състезания бяха други - други бяха и хората, и самата атмосфера. Машините имаха еднакви двигатели и скоростни кутии и в случай на повреда просто спирахме в най-близкия гараж и молехме за необходимия детайл. Тогава всички си помагаха един на друг -

приличаше на бойскаутски лагер
Сега не можеш да кажеш същото за Ф1. Днес всички прекалено много жадуват за успеха". Съжалява ли за доброто старо време? "Не, светът постоянно се променя и Формула 1 не може да стои на едно място. Тогава пилоти загиваха в катастрофи и след всяка авария се стараехме да направим Ф1 по-безопасна. На трасето нямаше дори медицински център". Кой епизод счита за най-драматичен? "Смъртта на Йохан Ринт в Монца през 1970. Пристигайки на мястото на аварията, видях как някой му правеше изкуствено дишане на задната седалка. После го закараха на погрешно място. И когато накрая уцелиха правилната болница, вече беше късно. Йохан беше първият пилот, с който много се сближих. Хубаво е, че подобни неща не могат да се случат със Себастиан и неговите колеги". "Себастиан, отчитайки колосалния натиск върху пилотите в наши дни, възможна ли е дружба между тях?" "Интересен въпрос. Както каза Бърни, днес Ф1 е много сериозен бизнес, затова трябва много да се внимава в изказванията. Поради което хората смятат, че пилотите от нашето поколение са химически стерилни. Ние сме 20 души - едни ти харесват повече, други - по-малко. Като в училище. Някои смятат, че падокът е като затвор, но мен ми е хубаво - там са приятелите, моите инженери. Често оставам до късно, защото си прекарваме весело". Как успяват двамата така хубаво да си бъбрят, макар че разликата във възрастта им е 55 г.? Бърни отвърна: "Да,

наистина Формула 1 стана стерилна В бокса е трудно да срещнеш ярка личност. Преди хората говореха това, което мислят, и им беше безразлично, че може да засегнат някого. Слава Богу, това не се отнася за Себастиан. В онези времена имаше и друга разлика: гонката стартираше, когато всички бяха готови. Днес е трудно да си представим, че стартът може да бъде отложен за половин час, защото Себастиан не се е появил навреме в бокса! Днес е нужна яка физика, като и за оформяне на характера трябва време, така че след 3 години Себастиан ще стане друг човек". "Надявам се, че поне в едно Бърни е прав: един ден ще стана световен шампион". Дали Себастиан търси съветите на Бърни? "Да, ако не става дума за настройка на машините. И никога не съм му искал пари! (Смее се.) Никой не познава така добре Формулата като него!"


 

Хелмут Марко нападна Серхио Перес след Лас Вегас

Съветникът на Ред Бул не е доволен от представянето на мексиканеца

Верстапен: Не съм и мечтал за 4 титли

Световният шампион във Формула 1 коментира триумфа си

Вижте всички шампиони във Формула 1

Световните шампиони във Формула 1 през годините

Верстапен с четвърта поредна титла във Формула 1 (ВИДЕО)

Макс Верстапен си гарантира четвъртата си поредна световна титла във Формула 1, след като завърши на петата позиция в надпреварата за Гран При на Лас Вегас

Ръсел грабна полпозишъна във Вегас с летяща обиколка

Британецът пребори Сайнц с по-малко от една десета

Норис: Не бях готов да се боря за титлата този сезон

Британецът в един момент беше реален претендент за първото място

Отборите във Формула 1 нападнаха Ауди

Немският концерн официално ще станат част от решетката през 2026г.

Верстапен: Формула 1 вече не е забавна

Световният шампион не е доволен от глобите за неприлични реплики от пилотите

Макс Верстапен иска да пропусне шоуто в Лондон

Пилотът на Ред Бул многократно е показвал, че е против лъскавите събития във Формула 1