1. Novsport
  2. Институции
  3. Скандална поръчка за 2 милиона за реклама на тотото в софийското метро

Скандална поръчка за 2 милиона за реклама на тотото в софийското метро

Вижте разкритията

Скандална поръчка за 2 милиона за реклама на тотото в софийското метро

БСТ е обявил процедура с пряко договаряне по ЗОП за реклама на територията на  Столичното метро за 2 милиона лева за период от 12 месеца. За справка, за подобна сума мога да бъдат наети целогодишно 50 билборда в София и 300 в провинцията, като кампанията ще обхване цялата страна. За 2021 година, общият обем на реклама в телевизиите на БСТ е 1 милион лева в БНТ, 2 милиона в Нова ТВ и 4 милиона в БТВ.

Параметрите на поръчката обхващат т.н. „метро реклама“, представляваща разполагане на рекламни визии в РИЕ в СМ стопанисвано от „Метрополитен“ ЕАД и отдадени на “Моушън Артс“ ООД, „Инстор Медиа“ ЕООД и „Метрореклама“ ЕООД. Това е единственият канал за реклама, който не е използван до момента от ДП БСТ, за разлика от използваните класически и стандартни рекламни канали за разпространяване на своите рекламни кампании: електронноизлъчвателните медии - телевизия и радио, периодичният печат - вестници и списания и дигитални медии. 

Видно от сключените договори с „Метрополитен“ ЕАД, възможните изпълнителни за реализирането на „метро реклама“ са само трите посочени по-горе дружества. За провеждането на процедура на договаряне без предварително обявление , БСТ се позовават на чл.18, ал.1, т.8 във връзка с чл.79, ал.1, т.3, б. „б“ от ЗОП.

И тук възникват следните въпроси:

1. Законно ли е избирането на процедура по пряко договаряне при положение, че би било възможно на база предварително договорени обеми медия агенция да даде по-добри цени от тези предложени от фирмите посочени от Метрополитена?

2.  Проверено ли е, че фирмите включени в процедурата по пряко договаряне са на свързани лица:

Метрореклама-  Управител Зарина Генчева, съпруга на Калин Генчев

"Моушън Артс“ ООД, „Инстор Медиа“ ЕООД – Съдружник и управител- Калин Генчев - КАЛИН ВАСИЛЕВ ГЕНЧЕВ - свързани фирми (papagal.bg).

Печата на постери, които са позиционирани във вагончетата и по станциите, вероятно ще се печатат в Дедракс/ Билборд принт – собственост на Калин Генчев

3. На база на какви проучвания е направена оценка, че рекламата в метрото е по-ефективна от електронноизлъчвателните медии - телевизия и радио, периодичният печат - вестници и списания, за да се инвестират почти 2 млн. лв. за реклама? По-голямата част от хората ползващи обществен транспорт по време на пътуване сърфират в социалните мрежи или слушат музика.

 4. Основният аргумент на БСТ за избора на този медиен канал е  че след като са в затворената и изолирана от външни разсейващи фактори среда в метрото, се предполага че има условия за удължено зрително и аналитично възприятие на пътуващите да потърсят най-близкия пункт, за да направят своя залог. Има ли данни около колко от метростанциите и в каква близост има пунктове. И на тази база оправдан ли е този висок разход за този канал за комуникация?

5. На какъв принцип е определено, че външната реклама от типа:  билборд, скролери, мегаборд, брандинг на обществени места и обществен транспорт ( автобуси, тролеи, трамваи) по-малко ефективна от рекламата в метрото?

6. Защо първият сключен договор за реклама на БСТ ще бъде за метрото а не за рекламно присъствие в националните телевизии, където ефекта ще бъде много по-голям и не е необходима процедура по ЗОП?

На този фон прави впечатление и огромното разточителство, демонстрирано от ръководството на БСТ. От хора, които са част от най-близкото обкръжение на спортния министър в оставка Руди Гела. Още се носят легенди за пищното партийно парти по случай 65-годишния юбилей в столичния хотел „Маринела“, за което източници твърдят, че е на стойност над 80 000 лева. Това също поражда поредица от въпроси как се разходват публични средства в такива размери и без поръчка.

За сметка на това спортните федерации бедстват и над 300 клуба не са получили никаква финансова подкрепа. Явно мотото „Заедно за Българският спорт“ – не важи. От снимки от партито е видно очевидно лошият вкус и изключително пошло изпълнение приличащо като на ромска сватба. Сред гостите присъстват някои министри от правителството и включително г-н Рашков, който едва ще пропусне да хапне и да пиине на държавна издръжка.

Въпреки драмите в щангите, спортното министерство плати премиите на Насар и Андреев

ММС подкрепя и ще продължава да подкрепя българските щангисти

Производители на козметика, на био тор и на мебели са големите победители в конкурса „Най-добра българска фирма на годината“

ESG политиките и устойчивото развитие бяха фокус в дванадесетото издание на състезанието, инициатива на Fibank

Министър Глушков откри семинар с директори и заместник-директори на спортни училища в България

Събитието се организира от ММС между 21 и 22 ноември

Зам.-министър Петър Младенов участва в младежкия форум Voice it 2024

Събитието е посветено на Световния ден на детето – 20 ноември

Зам.-министър Петър Младенов даде началото на футболен турнир от инициативата #BeActive

#BeActive е инициатива на Европейската комисия за насърчаване на спорта и физическата активност на гражданите на ЕС

Министър Георги Глушков откри турнир „Млад акробат“ 2024

350 състезатели от 17 клуба по спортна акробатика от цялата страна участват в съревнованието в Ботевград

Утвърдиха съставите на четири комисии в БФВ

Промени има във всяка една, а в три от комисиите има и нови председатели

Шампионско съзвездие и институции участваха на форум и спортни събития по проект „Младите хора – Бъдещето на България – срещу зависимостите“

Проектът има за цел да работи за превенция и намаляване на зависимостите сред младите хора в България

Даян дьо Навасел дьо Кубертен -  потомка на основателя на  съвременните олимпийски игри, се включи в проекта „Младите хора – Бъдещето на България - срещу  зависимостите“

Участие в инициативата взеха още почетният консул на Италия в Пловдив Джузепе де Франческо, бронзовата медалистка от Игрите в Токио Евелина Николова и борецът Микяй Наим