1. Novsport
  2. Интервю
  3. Камен Михайлов: Автомобилният спорт е подложен на административен тормоз от ММС

Камен Михайлов: Автомобилният спорт е подложен на административен тормоз от ММС

Състезателите готвят протест, ще тренират пред Министерството или на жълтите павета

Камен Михайлов: Автомобилният спорт е подложен на административен тормоз от ММС

42 автомобилни клуба входираха открито писмо до министъра на младежта и спорта Радостин Василев. В него те отправят 7 въпроса към него и искат да разберат бъдещето на този спорт в България. Състезателите са готови на протест и дори искат да направят тренировка пред ММС или на жълтите павета в центъра на София. За повече подробности около казуса се свързахме с председателя на Автомобилната федерация на България (АФБ) Камен Михайлов. Тази организация единствена у нас притежава лиценз от ММС в автомобилния спорт.

Г-н Михайлов, защо се стигна до това открито писмо, от какво не сте доволни и какво се случва с автомобилния спорт в България?

Не сме доволни от административния тормоз над нас от страна на ММС, къде с основание, къде – не. Ние бяхме наказани от служебния министър Кузманов да не даваме 6 месеца разрешения за провеждане на състезания, срок, който изтича в края на май. В неговата заповед имаше основание, защото ние бяхме дали разрешение на наши клубове, които не бяха вписани в регистрите на ММС. Ние изправихме „кривиците“ си, но тази заповед дойде пост фактум. Тоест в деня на нейното издаване, те вече бяха вписани и всичко при нас беше наред. Но така или иначе ние бяхме наказани.

Но държа да подчертая, че с този акт Кузманов наказа не федерацията, а спортистите, които са лишени от изконното им право да упражняват спорта, който са си избрали. Това е записано и в европейското законодателство. Що се отнася до автомобилния спорт в България, то аз на среща при служебния тогава министър на два пъти подадох ръка на моите бивши колеги от БФАС, лично на г-н Дунев. Поканих ги да се обединим и да работим заедно. Какъв беше, според вас отговорът? Ами – никакъв… Ние смятаме, че в целия случай е замесен племенник на Андрей Кузманов, който е автомобилен състезател. И целта вероятно е била да се вземе лицензът на АФБ и да отиде в БФАС…

Междувременно, в разстояние на 3,5 години ние спечелихме всички дела срещу избора на Калоян Станчев за председател на БФАС. Решението по последното дело е от преди няколко дни и то не подлежи на обжалване. В крайна сметка справедливостта възтържествува, но виждате колко години минаха.

Имахте ли среща със сегашния министър Радостин Василев?

- Да, през януари аз и Калоян бяхме при него. Мислех, че се срещам с мъж, който държи на мъжката си дума, но се оказа, че не е така. На срещата г-н Василев обеща до края на януари да ни даде отговор – дали потвърждава заповедта на Кузманов за наказание до края на май, или ще я отмени. Нищо подобно не се случи. На 15 февруари в 17,00 часа получихме заповед от министър Василев, датирана от 28 януари. С нея се иска нашата организация АФБ да предостави в срок до 25 февруари на ММС огромен брой документи, както и да бъде направена пълна финансова ревизия.

Ние не се притесняваме по никакъв начин от проверки, но този срок бе абсолютно невъзможен, за да се справим. Още повече, че повечето от исканите ни документи са налични в ММС! Поискахме удължаване на срока, но явно не го получихме и ние гадаем, че ще бъде използван фактът, че не сме го спазили и ще бъдем наказани… Междувременно наш член, Пламен Стойков, получи телефонно обаждане от Димитър Илиев, който е съветник по спорта на министър-председателя Кирил Петков. „Пламене, автомобилен спорт в България тази година няма да има, продавай си колата“. След като оповестихме този разговор, на срещата със състезателите в Стара Загора, е последвало ново обаждане. Този път Димитър Илиев казал: „Пламене, нещо не си ме разбрал“…

Какво очаквате да се случи в близко бъдеще?

На 28 февруари започна дело в съда, с което обжалваме заповедта на Кузманов. Но каквото и да реши съдът, сегашното ръководство на ММС също може да ни накаже. Вижте, Дунев и останалите му колеги смятат, че едва ли не имат нотариален акт за автомобилната федерация. Но спортът е на спортистите. Федерацията само легитимира упражняването на спорта – приема регулации, правилници, дава лицензи, администрира състезанията. Надявам се здравият разум да надделее, готов съм на преговори с бившите ми колеги. Да спре този административен натиск и отново да си говорим за автомобилен спорт в България.

Какво точно пише в откритото писмо до министър Радостин Василев?

Подписано е от 42 наши клуба, редовни членове с платен членски внос. Това е огромна част от нашите клубове. Те задават следните въпроси на министър Василев:

Водите ли разговори с БФАС (нелицензирано в ММС сдружение) за предоставяне на лиценз за автомобилния спорт, въпреки че такъв е издаден на АФБ?

На срещата ни направи впечатление, че г-н Дунев е добре запознат с подаваните до ММС от страна на АФБ документи и тяхното съдържание, моля да ни бъде дадено обяснение откъде лицето има достъп до подаваните от АФБ жалби?

Вярно ли е че, по думите на Румен Дунев, Вие сте ги посъветвали да не жалят последното съдебно решение, което са загубили, за да са „чисти“ и да кандидатстват за лиценз?

През изминалата 2021 година подавани ли са документи за лицензиране на БФАС като национална федерация управляваща автомобилния спорт и какъв е статуса на заявлението на БФАС към момента?

Защо в рамките на няколко дни след вписването им в Регистъра на спортните клубове към ММС, бяха заличени от Регистъра на спортните клубове към ММС 3 клуба, членове на Автомобилната Федерация на България,  при условие, че за вписването им са изпълнени всички изисквания по Закона за физическото възпитание и спорта?

Назначена е поредната проверка на АФБ, на основание Ваша заповед, цитирана е с дата 28.01.2022 в описа на документи, които изисквате, но същата не е връчена и не фигурира в изпратеното уведомление за назначена проверка. Защо искането за проверката е изпратено на 15.02.2022 в 17:00 ч. в АФБ със срок за представяне на изискуемите документи 25.02.2022?

Защо все още на федерацията не е предоставена цитираната като приложена заповед?

Както всички разбрахме на срещата, целта Ви е да отнемете лиценза на АФБ и да се даде национален спортен лиценз на БФАС, това няма ли да противоречи на ЗФВС в чл. 21.6?

Има ли държавна намеса в националния и международния интерес, каквото публично изказване направи пред нас г-н Дунев? Политическа или личностна е саморазправата с АФБ, защото на срещата се повдигна въпроса за действията и коментарите от страна на Димитър Илиев, съветника по спорта към Премиера и сериозното лоби, което той има във ваше лице?

Очакваме с огромен интерес отговорите…

Какво губят състезателите от липсата на яснота кога и дали ще започне сезонът?

Ами много. Губят спонсори, договори с общини и т.н. Унищожава се автомобилния спорт в България. Той е скъп спорт, за добри резултати в състезание като Рали „България“, например, се изискват поне 8-12 гуми по 360 евро всяка, отделно гориво, хотели и други разходи. Състезателите ни с неистови усилия успяват да си осигурят част от тези пари от спонсори. И това с лека ръка се задрасква.

Говори се, че се готвят протести. Кога ще бъдат те?

Зависи от изхода на пресконференцията ни на 8 март, на която е поканен и министър Василев. Надяваме се да дойде, защото ще му зададем лице в лице доста неудобни въпроси… Състезателите готвят протести, ако няма решение. Федерацията само ще ги подкрепи. Те са твърдо решени да направят тренировка с автомобилите си пред ММС или на жълтите павета в София. Но защо трябва да се стига дотам. И още нещо, което прави впечатление в последните седмици. ММС се опитва да се меси и в работата на международната федерация ФИА. Меси се в администрирането на автомобилния спорт, това е забранено от закона. Нека ни проверяват, няма никакъв проблем, ние сме изрядни. Но дано не се стига до ситуация като годишното награждаване в Пампорово в края на 2021 година. Тогава изпратен „експерт“ от ММС и един независим „експерт“ от УС на БФАС се опитаха да провалят награждаването на над 200 души, защото започвали „проверка“. Когато разбраха тези 200 състезатели, „експертите“ бързо си тръгнаха.

Кокала: Левски вече трябва да готви отбор за догодина

„За мен между Сангаре и Алекс Колев само един има място сред титулярните 11", коментира Емил Велев

Пламен Гетов: Изненадах се от радостта в ЦСКА след спечелената точка от Лудогорец

Бившият халф на ЦСКА и Левски, Пламен Гетов, сподели мнението си за равенството 2:2 на ЦСКА с Лудогорец в неделя вечерта

Бленджини: Разговаряме с Андрей Жеков да влезе в щаба на националния отбор

„Важно е да продължим процеса на подобряване“

Божидар Андреев: Съжалявам, че не вдигах за друга държава

Бронзовият медалист от Париж 2024 официално обяви края на кариерата си

Георги Дерменджиев: Илиан Илиев трябва да продължи да води националния

Това ще е най-лесният сезон за Лудогорец, казва специалистът

Керкез говори за Зингаревич, успеха на „Колежа“ и дербито на Пловдив

Вижте какво каза треньорът след 3:1 над Ботев (Враца)

Росен Барчовски: Предадохме се и имаше несериозно отношение накрая

„За нищо не сме готови“, ядосва се селекционерът на България след загубата от Черна гора

ИЗВЪНРЕДНО: Кобрата срещу Усик или Фюри, ако победи Чар

Българинът може отново да излезе на ринга срещу най-добрите в тежка категория

Шеф в БФС: Свършеното от Илиан Илиев и неговия щаб заслужава добра оценка

Вижте интервю с техническия директор на централата Кирил Котев