1. Novsport
  2. Коментар
  3. На 1-и януари стартира рали "Дакар" - най-сложното досега

На 1-и януари стартира рали "Дакар" - най-сложното досега

Със старта на новата година стартира и супер-маратонът, признат от всички за най-сложното моторно състезание на земята. Този Дакар ще е още по-сложен, може би най-тежък и труден от всички състезания досега. Причините са две: усложнената с пъти навигация и нов маршрут, в който състезателите ще нагълтат доста повече пясък, отколкото в предишните две латиноамерикански издания на ралито.

На 1-и януари стартира рали "Дакар" - най-сложното досега

Със старта на новата година стартира и супер-маратонът, признат от всички за най-сложното моторно състезание на земята. Този Дакар ще е още по-сложен, може би най-тежък и труден от всички състезания досега. Причините са две: усложнената с пъти навигация и нов маршрут, в който състезателите ще нагълтат доста повече пясък, отколкото в предишните две латиноамерикански издания на ралито.

Ето и основните цифри на Dakar Argentina Chile 2011-а : 9500 км дължина, 5000 от които състезания за класиране, разпределени в 13 етапа, 430 състезателя на старта, 2500 човека общо ще бивакуват, всеки ден 2000 закуски, 1600 порциона, 1000 обяда и 2300 вечери, 12 000 бутилки вода на ден, мобилизирани покрай ралито 25 000 полицая и секюрити гардове, 350 000 часа полет на подсигуряващи хеликоптери.

Организаторите от Дакар, заедно с чиновниците от ФИА, въведоха сериозни утежнения в регламента за рали-рейдовете, според които ориентирането става дори по-голям фактор за успеха , отколкото скоростта. Така най-важното във всеки маратон вече е умението правилно да се направи маршрутът и едва след това да се измине по най-бързият начин. За пропускане на контролни пътни и "скрити" точки се налага наказание, измервано с часове. При пропускането на няколко точки подред, състезателят направо се изважда от състезанието. 

Именно тук е скрит и новият неприятен сюрприз. Курсът ще се прави на базата на записки на базата на пътната книга, която се раздава на участниците ден за ден. Системата за спътникова навигация GPS ще играе само контролираща роля за организаторите, а за участника в по-голямата част на пътя тя ще работи само като компас и скоростомер. Ако състезателят се заблуди, той може да вкара код и да разблокира GPS-а, превръщайки го в навигатор. За първото такова използване са налага наказания в размер на 3 до 6 часа в зависимост от ранга на участника - по-малкото за любители и повече за професионалистите, а за използването повече от три пъти или няколко пъти подред, състезателят ще се изважда от състезанието. 



Е, GPS-ът "оживяваше" автоматично в трикилометрова зона от скритата точка и го водеше до нея с нормално навигиране. В Дакар 2011 няма такъв филм - навигацията ще се "съживява" едва в зона с диаметър една миля /километър и шестотин метра/! Има и малка аванта - за да се отчете "взимане" на точката, състезателят трябва да премине край нея в радиус от 200 метра. Има и други точки, например за "безопасност", при което навигацията се "съживява" при радиус 3 км, но пък за "взимането" им трябва да се премине минимум на 90 метра от тях!

Дори според най-опитните навигатори, прокарването на маршрут с постоянен "коридор" от 800 метра е много сложно при наличието на точки. А при 5000 състезателни километри при обща дължина от 9000 км възможности за грешки в навигацията ще има повече от достатъчно, особено при каране в дюните има малко сериозни ориентири и разстоянията между тях са от порядъка на десетки километри.

Тази година маршрутът е сериозно променен - - първо тръгва рязко на север в Аржентина до границата с Перу и Боливия, където ще има доста повече пясък, отколкото в предишните две години. След това идва пресичане на Андите и спускане на юг по една от най-проточените страни в света - 4300 км - Чили. Главният противник на пилотите ще е знаменитата и най-суха пустиня на планетата - Атакама с огромните й дюни, понякога по-високи от десет етажен дом, спускането по които е дори по-опасно от изкачването. 

Другият сериозен противник са белите пясъци и прословутите капани "феш-феш", осигурили невероятно неприятни моменти на състезателите, които буквално на равно потъваха чак до ушите, а на 50-100 метра от тях останалите преминаваха без проблеми. 

Но и това не е всичко. Най-сложните участъци са запазени за втората част на маршрута в първите два дни след деня за отдих. Там навярно състезателите ще намалеят с поне една трета. 

Естествено, организаторите и за момент не забравят опасността. Изпробвайки още в африканските Дакар-и разделени маршрути, тази година техният брой ще е рекорден. Моторджиите и тези с четириколките, като нашите участници, ще карат по собствен маршрут - далеч по-тесен и с повече завои цели шест етапа, като трасето ще се различава частично или напълно по целия дневен маршрут. Няколко пъти така ще карат и камионите, за които планинските пътеки са прекалено тесни. 

След като предишните години камионите, особено тези на КАМАЗ, демонстрираха висока скорост, често сравнима с тази на първите 10 при всъдеходите, тази година те ще стартират смесено по времето на финиширане от предния ден. Преди камионите стартираха последни след всички други участници, което водеше до десетки опасни изпреварвания на по-бавни моторджии и пилоти на по-леките машини. За повишаване на безопасността паузата между старта на последния моторджия и първата кола ще бъде увеличена от 30 минути на два часа!

Стоичков няма да прости на съдията, който ни закла срещу Италия

Мразя две неща в живота – крадците и лъжците, казва Камата пред "Франс футбол"

България отново застана зад Отбора си!

Илиан запали искрата само за 9 месеца

Георги Иванов удари по масата, разчиства съдийството

Президентът на БФС показа на цяла България, че може да действа решително в критични моменти

Изкуството на трансфера! Лудогорец знае как да купува и продава

Вижте подробности

Захари Сираков - смелото момче от Родопите

9 дни след краха срещу Карабах в Лудогорец нещата се нормализираха

И кой все пак ще поеме отговорност за скандала на "Лаута"

Как ще реагира БФС

Кой разрешава да има мачове в тъмницата на "Лаута"

Ето защо нямаше VAR линии при гола от засада на Локо (Пд)

Защо Левски мълча досега?

"Сините" шефове не взеха отношение по проблемите на българския футбол, а сега искат промяна

Стипич и ЦСКА - ловци на митове

Няма химия между треньора и играчите