В Германия всички мразят РБ „Лайпциг“. Отборът, който е сред новаците в Бундеслигата този сезон, е ненавиждан и анатемосван от фенове на противниковите тимове. Причината – милионите евро, които компанията за енергийни напитки „Ред Бул“ изсипа в клуб, който преди 7 години игра в петото ниво на немския футбол. Тогава той се казваше „Марканщад“, а днес е само краткото РБ. Това е така, защото в Германия законите не позволяват футболен отбор да носи името на фирма. Ръководството на клуба обаче намира вратичка за този проблем и са взети инициалите на „Ред Бул“ – „РБ“, а във футболната федерация официалното име на отбора е „Разен Балшпорт“.
През 2009 г. производителите на австрийската енергийна напитка „Ред Бул“ купуват лиценза на тима от Лайпциг и му дават крила с постепенна инвестиция от 100 млн. евро. Стадионът сменя незабавно името си и от „Централщадион“ става „Ред Бул Арена“. Съображението, което след откриването си през 1956 г. е най-голямото в Европа, бе реновирано през 2004 г. и бе домакин на мачове от Мондиал 2006, който бе 24 месеца по-късно.
Още в първия си сезон възроденият с торби пари отбор финишира първи в Североизточната оберлига „Юг“ и печели промоция в Регионална лига „Север“. Въпреки че веднага се превръща във фаворит и неизменно е сред лидерите в четвърта дивизия, изкачването в третото ниво на футбола в Германия отнема на отбора цели три сезона. През 2012/2013 богаташкият клуб печели шампионата с допусната една-единствена загуба.
През 2013 г. пред трансфер в клуба беше… Тодор Неделев. Той дори летя с частен самолет на „Ред Бул“ до Лайпциг за преговори и да види с каква база разполага клубът. В крайна сметка халфът бе продаден на „Майнц 05“.
През 2014 г. „РБ“ влиза във Втора бундеслига. Пред трансфер в отбора е звездата на „Лестър“ Джейми Варди. Ръководството на тима от провинция Саксония се навива да вземе нападателя, но дни по-късно се отказва от сделката, защото играчът е… твърде стар – тогава 27-годишен. При друго стечение на обстоятелствата Неделев и Варди можеха да станат съотборници в клуба. В първия си сезон във Втора бундеслига тимът е пети, но в следващия е втори и една от целите е постигната – влизане в елита на немския футбол.
Но не всичко по пътя към Бундеслигата е цветя и рози. Специалистите се мръщят на клуба, защото добрият имидж на футбола в Германия е застрашен от маркетинговата стратегия. Феновете на противниковите отбори посрещат новия клуб на нож. През 2014 г. 20 000 привърженици на „Унион“ имаха специална хореография за мача си с отбора на РБ във Втора бундеслига. Запалянковците на „железните“ от Берлин пазиха мълчание в продължение на 15 минути и бяха облечени в черни найлони. След като изтече четвърт час, те вдигнаха транспарант „Футболната култура в Лайпциг умира“.
В контрола на новака в Бундеслигата непосредствено преди началото на този сезон привърженици бяха изсипали винтове и сено в двете наказателни полета преди проверка с аматьорския „Франкфурт Одер“.
Отрязана глава на бик пък беше хвърлена от феновете на „Динамо“ (Дрезден) по време на мача си с тима от Лайпциг от първия кръг на Купата на Германия. Именно чифтокопитното животно грее на логото на „Ред Бул“ („Бул“ от английски Bull означава бик – б.а.).
По време на старта на сезона в Бундеслигата нападки към новака бяха отправени и от друг отбор, който бе създаден по модела РБ – „Хофенхайм“. Привържениците на „сините“ разпънаха надпис „Искаме си обратно трона: „Най-мразеният клуб в Германия“.
Във втория кръг на шампионата на „Ред Бул Арена“ гостува един от най-обичаните немски тимове – „Борусия“ (Дортмунд). Феновете организираха протест и отказаха да посетят бившия „Централщадион“, въпреки че това означаваше да лишат играчите на Томас Тухел от своята подкрепа. Ръководството на „Борусия“ дори отказа на новака да предостави лиценза на логото си за изработка на общ шал за двубоя.
В новосформирания клуб обаче не им пука. Отборът спечели 4 промоции за 7 години, а целта пред клуба е… шампионската титла. Лайпциг не е имал свой първенец в Бундеслигата от един век. Последният представител на източногерманския град, вдигнал трофея във футболното първенство на страната, е едноименният „Лайпциг“, триумфирал през 1913 г. Сто и три години по-късно на хоризонта е неочакван претендент за слава. След шестия кръг в Германия „Разен Балшпорт“, или РБ от град Лайпциг, няма загуба и е с актив от 12 точки след три победи и три ремита. И ако енергийните напитки дават крила, то парите са свят, до който не може да се стигне само с летене.
Петият клуб на енергийната напитка
„Разен Балшпорт Лайпциг“ е петият футболен проект на хегемона на пазара за енергийни напитки след австрийския „Ред Бул Залцбург“, американския „Ню Йорк Ред Булс“, бразилския „Ред Бул Бразил“ (Кампинас) и ганайския „Ред Бул Гана“ (Согакопе). Освен това австрийската компания притежава два отбора във Формула 1 – едноименния шампион при конструкторите от последните 3 години „Ред Бул“ и дъщерния „Торо Росо“.
Филип Зуберски, "Труд"