Официалното обявяване на създаването на новия спортен канал Diema Sport разбуни духовете през миналата седмица. Не един и двама възроптаха срещу решението да се плащат 4 лв. на месец, а някои и набързо отсякоха: "Няма и стотинка да им дам на тези!".
Истината обаче е, че стартът на този проект може да се окаже първата крачка в правилната посока към превръщането на „А" група в качествен продукт. Една от популярните немски поговорки гласи: „От нищо не идва нищо." И това важи в най-голяма степен за българския футбол в последните години - едни „президенти" се лъжат, че дават нещо, което в днешния футболен свят спокойно може да се характеризира като нищо и получават насреща само разочарования - за всички - тях самите, феновете, футболистите.
Двете марки във футбола са в пълен колапс, а другите са много далеч от това да се възползват и да се превърнат самите те в марки. Затова появата на Diema Sport може да се окаже решителното раздвижване на пазара около „А" група. Ясно е, че българинът не е свикнал да плаща -ние „теглим" филми, ние „теглим" музика, срещу 15-20 лв. на месец гледаме футбол от четирите най-големи първенства в Европа, че и някои от по-малките, Шампионска лига, Лига Европа, европейските квалификации. Лукс, на който на запад зрителите не могат да се радват - дори да искаш да гледаш всички тези първенства, няма единна платформа, която да ти позволи да ги гледаш на едно място. Например в Германия дори няма телевизионен канал, който да е купил правата за испанската Ла Лига и това е възможно само през австрийски онлайн портал, който си е осигурил и правата за Германия.
И въпреки всичкото това пиратстване на съдържание, с което сме свикнали в България къде заради икономически причи ни, къде от тарикатлък, телевизионният пазар е пренаситен, НВО даващ филми и сериали, с които можеш да се сдобиеш в торентите и без пари има стабилен брой абонати и е печеливш бизнес.
Как всъщност работи пазарът за спортни тв права? Според големината на пазара различ-ните страни плащат различни по размер такси и осигуряват срещу това правата за излъчване. По традиция най-скъпо е на големите пазари - франция, Англия, Германия, Испания, а най-скъпи са вътрешните първенства. В същата седмица, в която официално бе Д а -дено началото на Diema Sport, бе обявена и новата сделка за тв правата в Англия.
Баснословната сума от 5,1 млрд. паунда ще платят Sky и ВТ Sport, за да излъчват мачовете от Висшата лига на английския пазар. Това прави средно по 10 млн. паунда на мач. 50% от сумата се разпределя по равно между клубовете, а другите според класирането и броя излъчени мачове (защото сумата дори не включва всички мачове, тъй като тези в масовия съботен пояс от 15 часа британ ско време са забранени за излъчване), което ще гарантира дори на последния в класирането 125 млн. паунда.
Да погледнем към българския пазар. В сегашния формат на пър-венството имаме 32 кръга по 6 мача. Ако всички те се излъчват, зрителят ще може да гледа 192 срещи на сезон.
Телевизионните, радио и рек-л а м н и т е права се продават за 5 млн. лв. на сезон, т. е. цената на един мач е малко над 26 000 лв. Разликата е фрапираща дори ако съпоставим двата пазара и се опитаме да ги изравним.
Казваме, че нивото на футбола в България не заслужава дори 4-те лева инвестиция, срещу която ще получиш обаче HD качество не само от българския футбол, а и от най-интересните мачове от Англия и европейските квалификации. Дори и българският футбол да не струва нищо, то за другите два продукта таксата е изключително ниска дори съпоставимо с другите пазари.
И стигаме до думата „продукт", която функционерите в България обичат да ползват често по адрес на „А" група. До момента ,А" група не беше продукт -дори в Румъния и Турция местните първенства се представят с обширни обзори, телевизионни студиа, гости, които са величия не само за държавата, а и в международен план.
Мачовете са само една малка част от шоуто. И всяка секунда, в която българският футбол и българските клубове са на екран, носят косвени позитиви за тях - помагат за техния имидж, помагат за намирането на спонсори, помагат за марковото обвързване на фоновете с клуба.
Все неща, за които малцина от функционерите в родината ни мислят. За жалост и малцина от феновете. Защото с изречението „За какво да им плащам на тия и стотинка не заслужават?" няма да позволи на клубовете никога да станат работещ бизнес и ще продължи да ги върти в омагьосания кръг.
Проста сметка показва, че ако 100 000 домакинства платят по 4 лв. за 10 месеца в годината, за да гледат Diema Sport, приходите ще са 4 млн. От тях със сигурност една част ще остава в доставчиците на телевизия, но дори и 2,5 млн. да влизат в Diema, това би избило наполовина инвестицията към този момент в български футбол. А почнат ли и плащащите потребители да се увеличават, приходите на MTG ще се покачат (редно е да отбележим, че продукцията също им носи и доста големи разходи, така че крайната инвестиция надхвърля 5 млн. лв., колкото е таксата само за правата), а това би означавало, че клубовете могат да получават повече пари.
Ако не беше едно съобщение отпреди няколко седмици, в което стана ясно, че посредникът „футбол Про Медна" ще закупи правата за следващите 5 години за общо 30 млн. лв. Това означава, че автоматично се поставя горна граница на приходите за клубовете, дори и пазарът да се развие в положителна насока.
И някъде в същото време се появи и съобщение, че от Левски ще търсят партньорство с ЦСКА за обща позиция по въпроса. Силно се съмнявам обаче двата клуба да зададат един много прост въпрос и той е: „Защо и кому е нужно между MTG и БфС да има посредник трета фирма?" Най-вероятната дискусия на двата клуба ще е свързана с това как се разпределят парите. А начинът на разпределение е сходен с този в Англия, което е и най-честно. Защото моделът от Испания, в който Барселона и Реал Мадрид получават най-много от пая, понижава конкуренцията и съответно ще смъкне нивото и на двата „гранда" и решавайки краткосрочния си ликвиден проблем, те ще трябва да се борят с дългосрочния ефект, който би оказал промяната на модела за разпределение на средствата.
Въобще въпросите са доста, а за нас -феновете - най-интересното предстои, но "А" група трябва да използва възможността и ако успее, може да започва да става нормален бизнес - стъпка по стъпка, а не просто изливане на едни пари в бездънна каца за кефа на малцина оли-гарси.
Владислав Лазаров, "Меридиан мач"