За първи път в историята на българския автомобилен спорт страната ни излъчва национален отбор в дисциплината "Планинско изкачване", който ще се включи във второто издание на "Купата на Нациите" на ФИА. Състезанието е част от "Планинския Мастърс", който, също за втори път в историята, ще даде възможност на най-добрите в тази дисциплина в Европа да премерят сили и да излъчат новите шампиони.
Надпреварата ще се проведе на 8 и 9 октомври в Щернберг, Чехия, а организатор е местният клуб AMK "Ecce Homo Sternberk". В нея България ще бъде представена от национален отбор в състав: Любен Каменов, Христо Манолов, Стефан Стоев и Юлиян Телийски, водени от капитана Любомир Мечков. И четиримата пилоти ще участват в отворения клас "Е1" на Група 3. Тази група е най-разнообразната и най-масовата, като предлага изключителна палитра от различни технически решения за изработването на добър автомобил за планински изкачвания.
Освен в своите групи, участниците ще бъдат разделени и в съответни подкласове, за да бъде даден шанс на всички видове машини. Трите групи ще излъчат трима победители с подгласници, които ще се окичат със сребърния и бронзовия медали. Основната цел на българските пилоти обаче не са индивидуалните призове, а доброто представяне в класирането по нации, което няма да е въз основа на даденото време в двата състезателни манша, а според заетите места в съответния клас.
Изпращането на българските пилоти в Чехия има има още една задача - да представи елита на родния планински автомобилизъм пред колегите от Европа преди провеждането на състезанието "Шипка-Дамасцена" от календара на БФАС за 2017 година, което ще кандидатства за място в Европейския шампионат.
Във второто издание на "Планинския Мастърс" на ФИА ще се включат общо 14 държави, а освен България има още една дебютираща нация - северната съседка Румъния. Концепцията на състезанието е то да се провежда на всеки две години, като през 2014 в Люксембург бяха излъчени първите шампиони. Яник Бодсон (Белгия, Група 1), Ерик Бержерон (Швейцария, Група 2) и Никола Шац (Франция, Група 3) станаха първите шампиони в индивидуалното класиране на "Мастърс", докато отборът на Италия показа най-силен дух и взе отборната титла.
Първите състезания по избраното от чешките домакини трасе в Щернберг датират още от началото на 20 век, а оригиналната конфигурация е с дължина над 7 километра. За да бъдат поставени всички участници при възможно най-изравнени условия обаче, организаторите предлагат трасе от 3.333 км за предстоящия "Мастърс". Максималният наклон е от 4%, а средният за цялата конфигурация - 3.94%. Денивелацията между старта и финала е 124 метра.