Българският пилот Пламен Кралев ще участва в шампионата Формула 2 през 2010 година, след като през зимата се състезава в GP2 Азия.
Шампионатът Формула 2 бе подновен от Международната Автомобилна Федерация през миналата година, след като през 1985 година старата серия бе заменена от Формула 3000 като основна подготвяща за Формула 1.
Официално Формула 2 съществува още със създаването на Формула 1 преди 60 години.
Бившият вече президент на ФИА Макс Мозли вдъхна нов живот на Формула 2 след 25 години, за да предостави алтернатива на GP2, но с много по-ниски разходи, за да се даде шанс на млади пилоти за развитие.
Шампионатът е спонсориран от Федерацията и първите трима пилоти в края на сезона получават суперлиценз за Формула 1, което не предлага нито едно първенство, дори и GP2.
Също така шампионът получава безплатен тест с Уилямс. Автомобилът е развива скорости, съизмерими с тези на болид от Световните серии на Рено и много близък до представяне до GP2, поради което шампионатът е много силен и конкурентен. Освен Пламен още няколко други пилоти преминават от GP2 във Формула 2.
Шасито на автомобила е дело на Уилямс и покрива техническите правила на Формула 1 за 2005 г., а двигателят е 1,8-литров с турбо от Ауди.
Мощността през 2009 г. бе 406 к.с., от 2010 г. бе увеличена на 431 к.с. (487 к.с. с "овърбууст").
Аеродинамиката за тази година също претърпя голямо развитие и времената за обиколка са свалени с 3 секунди.
Трансмисията е 6-степенна полуавтоматична с управление от волана. Масата на колата без пилота е 570 кг. За разлика от останалите престижни шампионати с едноместни болиди тук няма отбори и всички пилоти са поставени в равни условия.
Инженерите се сменят всяко състезание и последната дума за настройките има пилота. Формула 2 е единственият шампионат с едноместни болиди освен Формула 1, който организира ФИА.
Организацията е поверена на Джонатън Палмър, бивш пилот от Формула 1.
"Много съм развълнуван от участието ми във Формула 2, шампионат с толкова дълга история и много легендарни имена, които са участвали в него. Сменям шампионата поради две основни причини. Първата е, че бюджетът на Формула 2 е три пъти по-малък от GP2, тъй като шампионатът е организиран без отбори, които допълнително натоварват пилотите и спосрорите с тяхната печалба.
Поради това има лимит от 3 години, в който всеки един пилот може да покаже на какво е способен, защото този шампионат е един вид спонсорство от ФИА.
Втората причина е, защото шампионатът е направен така, че пилотът си прави настройките сам и за една година сменя 9 инженера, с които работи.
Това означава, че той иска или не ще се научи да прави настройките си сам и ще има възможност да работи с различни инженери, а не само с един, както е в другите шампионати.
Всички пилоти са поставени при равни условия и няма силни или слаби отбори. Целта, която си поставям за тази година, е до края на шампионата да вляза в Топ 10", коментира Пламен Кралев.
"Приветствам Пламен Кралев във Формула 2 като нашия 15 пилот до момента от 10-та различна държава. Пламен носи в себе си позитивизъм и ентусиазъм и със своето участие той ще популяризира спорта в България.
Възхищавам се на решителността му и мисля, че опитът му в GP2 ще му позволи да се адаптира бързо с колата. Правилата във Ф2 включват разглеждане на телеметрията на всички пилоти и така той ще получи възможност да намали разликата с най-бързите на пистата, пилоти, които все още не сме обявили", коментира Джонатън Палмър.
Състезателният уикенд се състои от две състезания, две свободни тренировки от по 30 мин и две квалификации от половин час.
Дължината на състезание е 40 минути. Системата на точкуване е същата като във Формула 1 за 2010 г., като първият взима 25 т., а десетият 1. В първоначалният вариант се предвиждаше участие на 30 пилоти, но бройката бе редуцирана до 24.
Всички състезания се предават пряко по Евроспорт. Сезон 2010 на Формула 2 включва 9 състезания, от които само Маракеш (Мароко) е извън Европа.